Προτεινόμενη Διπλωματική εργασία Προπτυχιακού προγράμματος Σπουδών
Οι ηλικιωμένοι μπορεί να υποστούν κάποια μείωση της γνωστικής ικανότητάς τους με εμφάνιση διάφορων συμπτωμάτων όπως μειωμένη ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, συλλογισμού, εστίασης, μνήμης κλπ. Η παροχή γνωστικών ερεθισμάτων έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τον ρυθμό πνευματικής εξασθένισης και πιθανώς μπορεί να αναστρέφει τη γνωστική παρακμή που σχετίζεται με την ηλικία. Τα παιχνίδια σοβαρού σκοπού παρέχουν την ευκαιρία για ανάπτυξη εργαλείων κατάλληλων για ηλικιωμένους που συμβάλλουν στη βελτίωση της κατάστασης των γνωστικών λειτουργιών τους. Ο στόχος της διπλωματικής είναι να μελετήσει, να σχεδιάσει και να υλοποιήσει σενάρια παιχνιδιών σοβαρού σκοπού βασισμένα σε διαδραστικά 3D περιβάλλοντα τα οποία θα εστιάζουν στην εξάσκηση γνωστικών λειτουργιών όπως μνήμη, προσοχή, σχεδιασμός (planning) και συλλογισμός (reasoning).
Η διπλωματική εργασία θα διερευνήσει μεθοδολογικά την αξιοποίηση παιχνιδιών σοβαρού σκοπού σε συνδυασμό με τη χρήση αλληλεπιδραστικών 3D περιβαλλόντων για τη γνωστική διέγερση ηλικιωμένων. Η ανάπτυξη λογισμικού συνίσταται να γίνει σε περιβάλλον Android και χρήση tablet αλλά μπορούν να εξεταστούν και άλλα περιβάλλοντα όπως Web και χρήση προσωπικού υπολογιστή. Για την ανάπτυξη των αλληλεπιδραστικών 3D περιβαλλόντων μπορεί να χρησιμοποιηθούν μηχανές γραφικών όπως η μηχανή Unity, η μηχανή Panda3D και το λογισμικό Blender.
Στο πλαίσιο της εργασίας:
α) θα γίνει μελέτη και ανάλυση της σχετικής βιβλιογραφίας σε θεωρητικό επίπεδο για να διερευνηθούν οι σχεδιαστικές απαιτήσεις ανάπτυξης σοβαρών παιχνιδιών και τα κατάλληλα σενάρια για την εξάσκηση γνωστικών λειτουργιών για ηλικιωμένους καθώς και τα κριτήρια αξιολόγησης αυτών των εφαρμογών.
β) θα ακολουθηθεί η μεθοδολογία της ανθρωποκεντρικής προσέγγισης για το σχεδιασμό της διεπαφής χρήστη με την εφαρμογή.
γ) θα γίνει αξιολόγηση της χρησιμότητας της εφαρμογής από τεχνολογικής πλευράς χρησιμοποιώντας παραμέτρους όπως Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use και Output Quality (Technology Acceptance Model 3).
Συστήματα Διάχυτου Υπολογισμού
Γνώση Αγγλικής γλώσσας
Δεξιότητες προγραμματισμού
Rodríguez-Fórtiz, M. J., Rodríguez-Domínguez, C., Cano, P., Revelles, J., Rodríguez-Almendros, M. L., Hurtado-Torres, M. V., & Rute-Pérez, S. (2016, May). Serious games for the cognitive stimulation of elderly people. In 2016 IEEE International Conference on Serious Games and Applications for Health (SeGAH) (pp. 1-7). IEEE.
McCallum, S., & Boletsis, C. (2013, September). Dementia Games: a literature review of dementia-related Serious Games. In International Conference on Serious Games Development and Applications (pp. 15-27). Springer, Berlin, Heidelberg.