Προτεινόμενη Διπλωματική εργασία Προπτυχιακού προγράμματος Σπουδών
Η διπλωματική θα εστιάζει στο καθεστώς που διέπει την αξιοποίηση διανοητικής ιδιοκτησίας στα Ελληνικά Πανεπιστήμια. Θα αναλύσει το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο σε 4 ή 5 ακαδημαϊκά ιδρύματα της χώρας, παρουσιάζοντας και τις επιδόσεις τους (σε όρους διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας και τεχνοβλαστών).
Το Πανεπιστήμιο μπορεί να αποτελέσει τον τρίτο πυλώνα σε μια αναπτυξιακή διαδικασία μαζί με τη Βιομηχανία και το Κράτος. Οι κεντρικοί άξονες μέσω των οποίων ένα ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα μπορεί να επιτελέσει το ρόλο αυτό, είναι εκτός της εκπαίδευσης, η έρευνα και η αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας μέσω παραχώρησης δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας ή/και ίδρυσης τεχνοβλαστών. Σήμερα, τα Πανεπιστήμια διεθνώς αναπτύσσουν τις στρατηγικές τους για τη διαχείριση της διανοητικής ιδιοκτησίας τους. Το αντικείμενο της εργασίας αναλύεται στις εξής ενότητες:
1. Ο ρόλος των Πανεπιστημίων στη μεταφορά γνώσης.
2. Τρόποι διάχυσης γνώσης από τα Πανεπιστήμια στην κοινωνία.
3. Η ελληνική νομοθεσία που αφορά στην προστασία διανοητικής ιδιοκτησίας των Ακαδημαϊκών ιδρυμάτων.
4. Κανονιστικό πλαίσιο στα Ελληνικά Πανεπιστήμια.
5. Στρατηγικές και πρακτικές που εφαρμόζονται σήμερα.
Επιδόσεις Ελληνικών Πανεπιστημίων σε όρους διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας και τεχνοβλαστών.
Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα
Οι έννοιες και τα είδη προστασίας διανοητικής ιδιοκτησίας.
Etzkowitz, H., and Leydesdorff, L. (1995), ‘The Triple Helix –university–industry–government relations: a laboratory for knowledge-based economic development’, EEAST Review, Vol 14, pp 14–19.
Etzkowitz, H., and Leydesdorff, L. (2000), ‘The dynamics of innovation: from national systems and ‘‘Mode 2’’ to a TripleHelix of university–industry–government relations’,Research Policy, Vol 29, pp 109–123.
World Intellectual Property Organisation (WIPO) reports.
The Need for Intellectual Property Rights Strategies at Academic Institutions, ALLEA Statement | November 2019
OECD (2013). Commercialising Public Research, new trends and strategies.